Hoe ook jij alles van je doelgroep te weten komt (en waarom je dat écht wilt)

  • 02 jan

Je doelgroep. Ofwel: jouw ideale klant. De persoon waarvan je wilt dat deze in actie komt na het horen van jouw boodschap. Om jouw product of dienst te kunnen verkopen, moet je eerst je doelgroep leren kennen. Dat kan op twee manieren: je huurt een duur onderzoeksbureau in. Of je doet het lekker zelf.

Waarom je doelgroep leren kennen?
We worden dagelijks overspoeld met reclameboodschappen. Zowel offline als online. Online marketing wint nog steeds terrein. Bedenk zelf maar eens hoe vaak je per dag, via verschillende online kanalen, in aanraking komt met reclameboodschappen. Het is onmogelijk om alles wat voorbij komt in je op te nemen. Welke boodschappen en uitingen vallen jou op? Juist: datgene wat voor jou op dat moment relevant is. En dat is ook meteen de reden waarom je tijd en energie moet investeren in het leren kennen van je doelgroep. De enige manier om jouw product of dienst te verkopen is door op het juiste moment, via het juiste kanaal, met de juiste boodschap bij de juiste persoon ‘binnen te komen.’

Hoe je je doelgroep leert kennen
Een groot gedeelte van ons leven, speelt zich online af. Daar is dan ook behoorlijk wat informatie te vinden over jouw doelgroep. Een aantal tips:

  • Facebook: we vertellen Facebook, bewust en onbewust, alles. We liken, sharen, linken en reageren heel wat af. Met al deze informatie bouwt Facebook een profiel van jou. En van al haar andere gebruikers. Deze informatie kun jij gebruiken om je doelgroep te leren kennen. De tool Audience Insights is hiervoor ideaal. Ook Graph Search is een handig hulpmiddel om van alles te weten te komen over je doelgroep. Met deze tools achterhaal je demografische kenmerken. Maar bijvoorbeeld ook welke merken, personen, winkels, boeken, films en pagina’s je doelgroep interessant vindt.
  • Google: tik een zoekopdracht in op Google en kom erachter waar jouw ideale klant zich mee bezighoudt en graag bevindt. Stel: je bent interieur stylist en op zoek naar informatie over je doelgroep. Zoek dan via Google naar boeken, blogs, winkels en websites over alles wat te maken heeft met interieurverzorging. Die informatie noteer je. Zo wordt het beeld van je doelgroep weer een stukje completer.
  • Fora: op fora vind je vaak heel veel bruikbare informatie die jij kunt verwerken in je boodschap. Daar worden namelijk de vragen gesteld waar jij antwoord op hebt. Om het voorbeeld van de interieur stylist maar weer even te nemen. Je zou op diverse fora zomaar telkens hetzelfde probleem tegen kunnen komen. Bijvoorbeeld: ‘Wij gaan samenwonen, maar onze smaken verschillen teveel. Hoe komen we tot een goede compromis?’. Daar heb jij nou nét de oplossing voor. Wanneer je weet welk probleem jouw doelgroep heeft, kun je een gerichte oplossing aanbieden.

Naast de online zoektocht, zijn er nog wat manieren te bedenken die je helpen om je doelgroep beter te leren kennen. Bijvoorbeeld:

  • Bel je klanten: het klinkt simpel en dat is het ook. Bel op regelmatige basis enkele van je klanten. Door met hen in contact te blijven, weet je wat hen bezighoudt. Vraag hen waarom ze voor jou gekozen hebben. Durf ook te vragen of ze concrete tips voor je hebben. Wees niet bang voor kritiek: dat is gratis advies.
  • Zet een marktonderzoekje op: stuur je klanten na aankoop van je product of dienst een korte enquête. Houd een lezersonderzoek onder de lezers van je blad. Maak een poll op je Facebookpagina. Kortom: stel vragen. Een enquête maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. En het hoeft ook niets te kosten. Google Forms en SurveyMonkey zijn twee (gratis) tools die hier prima voor in te zetten zijn.

Maak een buyer persona 
Met alle verzamelde informatie maak je een buyer persona. Ofwel: een afspiegeling van jouw ideale klant. Compleet met naam én foto. Maar ook demografische gegevens, beroep, lifestyle, voorkeur voor merken, etc. En natuurlijk: zijn of haar uitdagingen en pijnpunten. Die leggen namelijk bloot waar jouw ideale klant een oplossing voor zoekt. De oplossing die jij hem of haar kunt bieden.

Word dé oplossing voor jouw klant
Wanneer je weet wie je ideale klant is, via welke kanalen deze informatie vergaart en met welk probleem jij hem/haar kunt helpen, kun je aan de slag met het aanbieden van jouw oplossing. En dat is niet altijd jouw product of dienst. Tenminste, niet meteen. Effectiever is om je eerst te richten op een hulpgerichte aanpak. Denk aan een whitepaper, e-book, vlog, video, blog: datgene wat jouw klant helpt om een oplossing te vinden voor zijn probleem. Doordat je jouw kennis over het probleem van de klant op het juiste moment en via de juiste kanalen aanbiedt, zal deze jou gaan zien als expert binnen jouw vakgebied. Dat gaat je een voorsprong geven op je concurrent. Kent jouw potentiële klant je en heeft deze vertrouwen in je gekregen? Dan is het tijd voor de volgende stap: het aanbieden van je diensten of producten die zorgen voor de oplossing van het probleem.

Je ziet het: je doelgroep leren kennen is enorm belangrijk. En: het hoeft je niet veel te kosten. Behalve wat tijd en energie. En die investering is het meer dan waard!