Websiteteksten

Word geen digitale stalker: zo zorg je ervoor dat retargeting niet meer kapot maakt dat je lief is

  • 27 jan

Retargeting* is hot. En super effectief. Mensen die jouw website bezoeken, zijn al geïnteresseerd in jouw aanbod. Doorgaans heeft iemand 5-8 interacties nodig voordat hij/zij iets bij jou koopt. Een online advertentie kan iemand dus net even dat zetje in de rug geven. Toch kun je met retargeting meer kapot maken dan je lief is. Wat moet je wel en niet doen? Ik zet wat tips voor je op een rijtje.

Niet doen: advertenties blijven tonen ná de aankoop
Je kent het wel. Je hebt een wasmachine gekocht en de weken erna word je overspoeld met advertenties van wasmachines. Op Facebook. Op nieuwssites. Eigenlijk: OVERAL waar je komt. En je hebt al een wasmachine GEKOCHT. Als je me dan iets wilt laten zien, zet dan in op cross-selling of aftersales. Service, bijvoorbeeld. Voor sommige klanten, waaronder ondergetekende, zijn dergelijke campagnes reden om nooit meer iets te kopen bij de betreffende leverancier. Gemiste kans.

Wel doen: kopers uitsluiten van je campagne
Hoe sluit je mensen die een aankoop hebben gedaan uit van een campagne? Maak daarvoor gebruik van een (burn) pixel. Dat is een stukje code op je website dat je koppelt aan de pagina waar jouw klant terecht komt na het doen van een aankoop. De groep die op die pagina terecht komt, je kopers dus, sluit je uit van je campagne. Maak je gebruik van retargeting via Facebook, dan kun je een conversiepixel aan bijvoorbeeld je bedankpagina koppelen. Vervolgens sluit je mensen die op die pagina zijn geweest uit van je campagne óf je toont hen een andere (vervolg)campagne.

Niet doen: je advertentie keer op keer blijven vertonen
We weten dat het tonen van een advertentie na vijf keer gaat irriteren en na tien keer zelfs kan leiden tot boosheid en frustratie. Waarom zou je dat willen?

Wel doen: je frequentie op voorhand instellen of monitoren
Monitor je campagnes dus goed. En zorg dat je op tijd stopt of wisselt van beeld/boodschap. Geïrriteerde en boze mensen hebben een negatief effect op jouw imago. Vooraf vastleggen hoe vaak een advertentie getoond mag worden aan dezelfde persoon, is ook een optie.

Kortom: ken je doelgroep en sluit aan bij de behoefte
Eigenlijk maakt het niet uit op welke manier en met welk middel – on- of offline – je je doelgroep wilt bereiken. Er geldt altijd één gouden regel: ken je doelgroep. Je communiceert met mensen. Die mensen hebben een behoefte. Zorg dan ook dat je boodschap aansluit bij die behoefte. Dat je het juiste middel kiest. En dat je regelmatig in gesprek bent met je doelgroep. Als je niet weet voor wie je werkt, hoe weet je dan wat je moet dan?

Ps. Meer weten over het belang van doelgroepbepaling en hoe je dat gemakkelijk doet? Lees dit blog dan (nog) eens door.

*Retargeting is een term die wordt gebruikt binnen de online marketing. Een pixel die je plaatst op jouw website stelt je in staat om mensen die jouw site bezochten, via social media – of andere websites die advertenties plaatsen – te bereiken met een online advertentie. Retargeting is dan ook een zeer effectief middel binnen je online marketingstrategie. Mits je het op de juiste manier inzet.