Laat je klanten jouw verhaal vertellen: over de zin van online reviews

  • 23 feb

Online reviews: je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de consumenten online reviews leest als het gaat om lokale bedrijven. 85 procent van de consumenten stelt zelfs net zoveel vertrouwen in online reviews als in persoonlijke aanbevelingen. Daarnaast kunnen online reviews, mits je er op een goede manier gebruik van maakt, een positieve invloed hebben op jouw ranking in Google. Dat maakt het verkrijgen van online reviews een belangrijk onderdeel van je online marketingstrategie.

“Een online review komt je betrouwbaarheid ten goede”

Waarom online reviews verzamelen?
Online reviews zijn niet alleen belangrijk voor je ranking in Google en voor de waarde van je merk. Het vergaren van klantervaringen geeft je ook inzicht in je doelgroep. En dat helpt je om nieuwe klanten te bereiken. Als je weet waarom je klanten zo tevreden over je zijn, weet je waar je de nadruk op moet leggen in je boodschap, houding en gedrag richting nieuwe klanten. Een ander voordeel van positieve online reviews over jouw bedrijf, is dat het je betrouwbaarheid ten goede komt. Een reclame-uiting waarin je over jezelf vertelt hoe goed je eigenlijk bent, maakt minder indruk op een potentiële klant dan een onafhankelijke beoordeling. Genoeg reden om jouw tevreden klant aan het woord te laten dus! Het wereldwijde web biedt verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van online reviews. Ik zet er een aantal voor je op een rijtje:

Facebook: online mond-tot-mondreclame
Op Facebook kunnen je klanten op eenvoudige wijze een aantal sterren aan je geven en, wanneer gewenst, hier een toelichting bij plaatsen. Iedereen kan hier een recensie achterlaten; daarvoor hoeft iemand geen fan te zijn van jouw pagina. Reviews op Facebook zijn onder andere interessant omdat deze niet anoniem geplaatst kunnen worden (tenzij iemand de moeite neemt om een fake-profiel aan te maken natuurlijk). Daarnaast is Facebook een platform waarop mensen zich snel laten leiden door wat hun vrienden doen en zeggen. Eigenlijk is een review op Facebook dus een online vorm van mond-tot-mondreclame. Deze vorm van reclame is enorm effectief. Dat komt omdat het hierbij draait om vertrouwen. Mensen hebben over het algemeen geen vertrouwen in advertenties of mooie verhalen van bedrijven. Maar wel in hun vrienden.

LinkedIn: jouw expertise op de kaart
Op LinkedIn wordt vaak gezocht naar mensen met een bepaalde expertise. Ook hier geldt weer dat het prima is als je een ‘verkooptekst’ schrijft over jezelf, maar dat deze nooit zoveel effect heeft als wat anderen over jou zeggen. Ben je bijvoorbeeld ondernemer/freelancer/zzp’er? Door positieve aanbevelingen van klanten waarvoor je werkte, zal een potentiële opdrachtgever eerder geneigd zijn om je in te huren voor een opdracht.

“Een echte klant die zicht- én hoorbaar tevreden met je is. Wat is er nou beter dan dat?!”

Testimonial video: een krachtig medium
Een testimonial video is een video waarin je je klant(en) aan het woord. Een ondergeschoven kindje in het land van de online reviews, als je het mij vraagt. Een testimonial video is nét even anders en krachtiger dan een geschreven online review. Allereerst omdat je klant in beeld is. De combinatie van beeld – gezichtsuitdrukkingen bijvoorbeeld – en gesproken tekst, waarbij ruimte is voor intonatie, maakt video een krachtig medium. Nog een voordeel van video ten opzichte van een geschreven review, is dat een potentiële klant zich eerder zal herkennen in iemand die hij/zij ziet en hoort. Een echte klant die zich uitspreekt over jouw bedrijf en zicht- én hoorbaar tevreden met je is. Wat is er nou beter dan dat?! Wanneer je een testimonial video ook op je YouTube-kanaal plaatst, kan dit een positief effect hebben op je SEO-resultaten. Tips voor het maken van een testimonial video lees je in dit blog van Mootiv Media and More.

Google reviews: misschien wel de meest bekende vorm
Tot slot kort de aandacht voor misschien wel de meest bekende vorm van online reviews: Google reviews. Daarvoor heb je een Google Mijn Bedrijf pagina nodig. Na afronding van een opdracht, of na aanschaf van een dienst of product, kun je je klant vragen om een review te plaatsen via jouw pagina. Dat gaat het makkelijkste als je klanten rechtstreeks benadert met een link naar de pagina waar hij of zij een review achter kan laten. Die tip geldt overigens voor het verkrijgen van alle vormen van online reviews: maak het je klant zo makkelijk mogelijk.

“Een online review is geen doel op zich”

Positieve reviews ontstaan omdat jij goed werk levert
Online reviews zijn dus om diverse redenen van belang voor je bedrijf, imago en daarmee het verkrijgen van nieuwe opdrachten. Blijf wel altijd voor ogen houden dat een online review geen doel op zich is. Positieve online reviews ontstaan omdat jij goed werk levert. Omdat je servicegericht bent. En omdat je klanttevredenheid bovenaan je prioriteitenlijstje hebt staan. Als je op die manier te werk gaat, komen die positieve online reviews vanzelf wel. Dan hoef je je klant alleen nog maar een zetje te geven in de richting van het platform of het middel dat jij wilt gebruiken om die positieve klantervaringen een podium te bieden.