Contentstrategie

Contentstrategie the easy way

  • 20 mrt

Contentstrategie the easy way: dat spreekt jou wel aan. En terecht. Want een goede contentstrategie neerzetten hoeft niet zo moeilijk te zijn als het lijkt. Google op ‘contentstrategie’ en je wordt overspoeld met ellenlange artikelen en geniale strategieën. Best practices van Coolblue tot Coca Cola vliegen je om de oren. Interessant, dat zeker. Maar wat als je geen Coolblue of Coca Cola bent? En ook niet wilt zijn? Wat nou als je een ondernemer, zzp’er of mkb’er bent die zijn/haar contentstrategie gewoon zélf goed neer wil zetten? Dan ga je aan de slag met jouw contentstrategie, the easy way, door de volgende stappen te zetten.

Hoe meer je jezelf bent, hoe minder je bent zoals anderen. Dát maakt je uniek.

#1 Wie ben je?

Wie je bent – jij, als bedrijf of organisatie – dat weet je zelf het beste. Je bent ooit gestart met jouw bedrijf met een reden. Je wilde iets bereiken. Iets ontwikkelen. Mensen helpen. Of… vul maar in wat voor jou van toepassing is. Zet de motivatie waarom je ooit startte eens op papier. Vul aan met het antwoord op de volgende vragen: wat bied jij aan? Waar ben je goed in? Welke meerwaarde heb jij voor jouw (potentiële) klanten? Wat onderscheidt jou van je concurrenten? Focus daarbij niet teveel op je concurrenten. Hoe meer je jezelf bent, hoe minder je bent zoals anderen. Dát maakt je uniek.

Stel jezelf voor dat jouw bedrijf een magazine is.

#2 Wat heb je te vertellen?

Je weet nu wie je bent. Wat je biedt. Wat jou uniek maakt. Welke meerwaarde je hebt voor je klanten. Waar je goed in bent. Kortom: je hebt een verhaal te vertellen. Maar wat vertel je nu precies? Welke thema’s kies je? En hoe verwoord je deze? Een goede manier om thema’s voor verhalen te verzamelen, is om jezelf voor te stellen dat jouw bedrijf een magazine is. Het is een methode die ik ooit leerde en die ik met regelmaat gebruik en aanraad aan anderen. Een voorbeeldje:

Ik heb geen marketing-/communicatie (advies)bureau, maar een magazine. Dat zou dan gaan over (online) marketing en communicatie. Ik zou het vullen met tips en tools op het gebied van online marketing. Échte tips, die zo praktisch en goed uitvoerbaar zijn dat mijn lezer er meteen mee uit de voeten kan. Een serie misschien, over Facebookmarketing of e-mailmarketing met behulp van MailChimp. Ik zou er columns in opnemen van andere experts. Praktijkverhalen. Interviews met (online) marketeers die een specialisme hebben waar ik zelf ook nog wat van kan leren. De laatste trends. Nieuws uit de markt. Succesverhalen ter inspiratie.

Zie je wat er gebeurt? Alles wat ik in mijn magazine zou willen publiceren, kan ik gebruiken in mijn contentstrategie. Plan een brainstorm met mensen uit je organisatie, collega zzp’ers, of andere mensen die jij in staat acht om een waardevolle bijdrage te leveren. Denk na over thema’s en subthema’s. En manieren waarop je deze verder kunt uitdiepen.

Iemand die jou nog niet kent, heeft een andere behoefte dan iemand die jou al een tijdje volgt of zelfs klant van je is.

#3 Aan wie ga je dat vertellen?

Je weet wie je bent en wat je te vertellen hebt. Dan heb je nu nog antwoord nodig op de vraag: aan wie wil je jouw verhaal vertellen? Met andere woorden: wie is jouw doelgroep? Liever heb ik het over een persona. Een persona is een personificatie van je doelgroep. Meer daarover kun je lezen mijn blog ‘Hoe jij ook alles van je doelgroep te weten komt (en waarom je dat écht wilt)’. Nadat je je doelgroepen op papier hebt gezet – en/of je persona(s) hebt ontwikkeld – denk je na over de fase waarin ze zich bevinden. Iemand die jou nog niet kent, heeft een andere behoefte dan iemand die jou al een tijdje volgt of zelfs klant van je is. Grofweg kun je je content wegzetten binnen drie verschillende strategieën:

Koude strategie
Het doel van de content die je binnen deze strategie maakt, is om mensen te interesseren voor je product, bedrijf, platform of dienst en ervoor te zorgen dat ze je gaan (her)kennen. In dit stadium bied je je product niet direct aan. Het gaat om kennismaken. Informeren. (Gratis) kennisdelen. Je laat jezelf zien expert binnen jouw vakgebied.

Warme strategie
Met de content die je binnen je warme strategie maakt, probeer je mensen over de streep te trekken. Bijvoorbeeld om zich aan te melden voor je evenement, webinar, dienst, of om een aankoop te doen.

Hete strategie
Deze mensen kennen je en hebben zelfs een aankoop bij je gedaan, een dienst afgenomen, een evenement bezocht, etc. Het doel van deze content is om mensen betrokken te houden en te bewegen tot een nieuwe aankoop.

De verschillende kanalen zijn er niet voor niets. En dus vul je deze ook anders.

#4 Hoe en waar ga je dat vertellen?

Je weet uit naam van wie je wat aan welke mensen gaat vertellen. Top! Rest je nu alleen nog: de juiste kanalen kiezen. En de juiste vormen. Daarmee bedoel ik: zoveel mensen zoveel wensen. De één houdt van serieuze, stevige stukken. De ander van korte, luchtige teksten. De één van feiten, de ander van human interest verhalen. Kortom: zorg voor afwisseling. Voor welke vorm je kiest, hangt ook af van het kanaal waarop je je content publiceert. Google, Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, YouTube, WhatsApp, je website: het zijn allemaal online kanalen die je kunt gebruiken om je (potentiële) klanten te bereiken. Maar nooit met exact dezelfde content. De verschillende kanalen zijn er niet voor niets. En dus vul je deze ook anders.

Tip 1: koppel nooit diverse social media kanalen aan elkaar. Laat dus niet automatisch je Tweets doorplaatsen op Facebook of andersom. Andere kanalen. Andere doelen. Andere doelgroepen. En dus andere content gewenst!

Tip 2: maak een keuze. Focus je liever op twee of drie kanalen waar je goed zichtbaar en aanwezig bent dan op vijf of zes kanalen waar je af toe je neus laat zien.

#5 Meten = weten

Alles op een rijtje? Plaatsen die content! En vervolgens: meten. Want meten = weten! Maak je gebruik van Facebook? Plaats een Facebookpixel op je website om te kunnen achterhalen welke content het beste aansluit bij je doelgroep én om te retargeten natuurlijk 😊. Hang Google Analytics aan je website. Maak je gebruik van e-mailmarketing? Draai rapportages. Analyseer, bekijk, interpreteer en doe er je voordeel mee. Dat is zó fijn aan online content delen: je kunt alles volgen en meten. Daarmee vrij eenvoudig vaststellen waar je doelgroep behoefte aan heeft. Om daar vervolgens nog beter op aan te sluiten. En onthoud: kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Liever 200 volgers die je volgen omdat ze je écht interessant vinden, dan 1.000 volgers die je binnen hebt gehaald met een winactie, maar jouw content verder totaal niet als boeiend of relevant ervaren.

Als je vandaag iemand ontmoet die je aardig vindt trouw je er toch ook niet meteen mee?

Geduld is een schone zaak

Tot slot: online marketing is geen wondermiddel. Op de één of andere manier verwachten we van online advertenties en berichten veel meer dan van offline activiteiten. Waarom? Het principe achter marketing verandert niet. Of je nu online of offline in contact staat met je (potentiële) klant: het gaat altijd om de relatie. Als je vandaag iemand ontmoet die je aardig vindt, trouw je er toch ook niet meteen mee? Zo werkt het ook met het opbouwen van je klantenkring. Een relatie opbouwen kost tijd en energie. Net als het onderhouden ervan.

Zo, genoeg gelezen nu! Aan de slag met je contentstrategie. Veel succes én plezier!