Facebook Messenger instellingen die véél te weinig gebruikt worden (en enorm waardevol zijn)

  • 27 mrt

De meeste ondernemers zijn te vinden op Facebook. Binnen Facebook wordt Messenger een steeds belangrijker communicatiemiddel. (Potentiële) klanten kiezen steeds vaker voor Messenger om hun vragen te stellen, opmerkingen te maken en/of klachten in te dienen. Facebook Messenger biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van een instellingen die jouw service, klantvriendelijkheid én webcare direct ten goede komen. Met behulp van bijvoorbeeld een welkomstbericht en automatische antwoorden, sta je (potentiële) klanten direct te woord. Handig voor als je even niet online bent, maar tóch wilt reageren. Dat is niet alleen klantvriendelijk, het heeft ook een positieve invloed op je reactiesnelheid. Ik kom maar weinig pagina’s van ondernemers waarop deze functies ten volle worden benut. Gemiste kans, als je het mij vraagt! En daarom loop ik zeven mogelijkheden met je door.

Voordat we starten…

Om de instellingen te kunnen bewerken, ga je naar het venster ‘Berichten’. Daar kom je door naar je bedrijfspagina te gaan en rechtsboven te klikken op ‘Instellingen’. In het linkermenu kies je voor de optie ‘Berichten’. Nu ben je waar je zijn moet. Aan de slag!

#1 Gebruik de Enter-toets om berichten te versturen

Deze optie heb ik uitgezet. Doe vooral wat je zelf handig vindt, maar ik wil nog wel eens per ongeluk op ‘enter’ tikken terwijl ik nog maar halverwege een bericht ben. Wanneer deze optie uit staat, wordt een bericht alleen verzonden als je op ‘Verzenden’ klikt.

#2 Bezoekers van pagina vragen chatberichten te sturen

Altijd aanzetten. Dit zorgt ervoor dat mensen op je pagina zien dat ze je een bericht kunnen sturen. Daarnaast vertoont Facebook informatie over hoe snel je gewoonlijk reageert op berichten.

#3 Expresreacties sturen naar iedereen die een bericht stuurt naar je pagina

Nu wordt het leuk! Je kunt iedereen die jou een bericht stuurt, per omgaande een reactie tonen. Zo reageer je meteen – waarmee je je goede reactiesnelheid behoudt op Facebook – en manage je verwachtingen. Ik geef bijvoorbeeld aan dat ik dezelfde dag nog zal antwoorden. Niet zelden ben ik aan het werk voor een opdrachtgever en dan vind ik het niet oké om mijn eigen berichten te beantwoorden. Dat doe ik dan wel even in mijn pauze, of na werktijd. Wanneer je eigenlijk altijd direct reageert op een bericht, kun je deze functie uit laten staan.

#4 Reactietijd

Als je gebruik maakt van automatische antwoorden, zal Facebook melden dat je gewoonlijk reageert binnen een paar minuten. Dat is waar, alleen gaat het dan om de standaard reacties. Eerlijker is natuurlijk om Facebook een realistische tijd te laten tonen. Ik kies zelf voor de melding dat ik reageer binnen een paar uur:

#5 Blijf reageren, ook wanneer je geen toegang hebt tot je computer of telefoon

Je reactiesnelheid behouden terwijl je offline bent? Geen probleem! Wanneer je gebruikmaakt van deze functie, krijgt degene die jou benadert via Messenger altijd een bericht terug. Via ‘Planning’ geef je aan op welke tijden je offline bent (of gewoon niet reageert omdat je in het weekend niet met werk bezig wilt zijn 😉). Binnen die tijden stuurt Messenger dan dit bericht. Zoals je ziet laat ik weten niet online te zijn, maar zo snel mogelijk contact op te nemen.

Tip: personaliseer je berichten altijd! Dat kan heel eenvoudig door te klikken op de optie ‘Personaliseren’ wanneer je bezig bent met het instellen van een bericht. Je kunt kiezen voor voornaam – net als ik – maar ook voor voornaam en achternaam, pagina-url en nog een aantal opties.

Wanneer jouw afwezigheidsbericht getoond moet worden, stel je in via het tabje ‘Planning’:

#6 Messenger-begroeting weergeven

Een heel simpel dingetje, maar o zo waardevol (en zelden gebruikt): de Messenger-begroeting. Deze begroeting wordt getoond op het moment dat iemand het Messenger-scherm opent. Een hele makkelijke doeltreffende manier om iemand het gevoel te geven dat je het fijn vindt dat er een vraag of opmerking wordt geplaatst en dat je daar voor openstaat. Doen dus, als je het mij vraagt!

Dat zijn ze: zes instellingen die je binnen tien minuten naar eigen wens hebt ingericht en die nog wat opleveren ook! Gemak voor jezelf. En service richting je (potentiële) klant. Enthousiast geworden? Houd mijn Facebookpagina en blogs dan in de gaten. Binnenkort meer over dit soort technieken, maar dan nét een stapje verder: communiceren met je klanten via een Messenger Bot.