Vijf gratis online marketingtools die je vandaag nog kunt gaan gebruiken

Training The Content Academy

Inhoudsopgave

Ik deel vijf van mijn favoriete gratis online marketingtools met je. Want als ondernemer begrijp ik als geen ander dat je niet altijd geld hebt om je marketingactiviteiten uit te besteden. En dat als je het zelf doet, het je zo min mogelijk tijd moet kosten. Goed nieuws: ons wereld wijde web biedt veel gratis tools waar je vandaag nog mee aan de slag kunt!

#1 Canva: ontwerpen wordt easy peasy

Een goede grafisch vormgever is onmisbaar! Ik reserveer daar zelf ook bewust geld voor. Maar ik weet ook dat je nu eenmaal niet alles uit kunt besteden. En soms heb je gewoon even snel iets nodig en/of wil je zelf aan de slag. Heb je geen kennis van Photoshop of Indesign en wil je toch wat zaken zelf ontwerpen? Dan adviseer ik je gebruik te maken van Canva. Beelden voor op social media, drukwerk zoals flyers en posters, infographics, advertenties: je ontwerpt ze allemaal gratis via deze online tool. Maak gebruik van sjablonen of begin helemaal op nul en zet zelf iets in elkaar. Maak je veel gebruik van social media? Ook dan is Canva een erg handig hulpmiddel. Het biedt je namelijk de mogelijkheid om afbeeldingen voor op social media te ontwerpen én zet deze direct voor je in het juiste formaat.
www.canva.com

E-mailmarketing is nog steeds enorm effectief. Mits je het op de juiste manier inzet.

#2 MailChimp: e-mailmarketing voor beginners én gevorderden

E-mailmarketing is nog steeds enorm effectief. Mits je het op de juiste manier inzet. De juiste inhoud en boodschap bij de juiste persoon krijgen is daarbij de grootse uitdaging. MailChimp helpt je daarbij. Het programma biedt je de mogelijkheid om verschillende lijsten, groepen en segmenten aan te maken en daarmee de nieuwsbrieven die je maakt aan te laten sluiten bij de behoefte van je doelgroep. Daarnaast kun je je e-mails volledig in je eigen huisstijl maken. MailChimp meet ook alles door. Van openingsratio tot doorklikratio en van soft bounce tot hard bounce. Tot 1.000 abonnees maak je gratis gebruik van dit zeer uitgebreide mailprogramma.
www.mailchimp.com

Steek veel tijd in het zoeken van een goede foto. En kies altijd een foto die aansluit bij het thema waar je over schrijft.

#3 Gratis stockfoto’s (waar je echt iets mee kunt)

Ik weet het: stockfoto’s gebruiken is eigenlijk not done. Maar ja… soms ontbreekt het je gewoon aan tijd – of geld – om foto’s te laten maken. Maak in dat geval gebruik van een gratis stocksite, zoals Pixabay. Of schrijf je in voor de nieuwsbrief van Death to Stock. Je ontvangt dan maandelijks een gratis photopack. Daar zitten foto’s tussen waar je helemaal niets mee kunt. Maar soms bevatten de packs van die pareltjes. Ik neem de slechte packs dan maar voor lief! Tip: steek veel tijd in het zoeken van een goede foto. Want ook binnen stockfoto’s varieert de kwaliteit van enorm slecht tot gewoon goed. En kies altijd een foto die aansluit bij het thema waar je over schrijft. Wij mensen zijn visueel ingesteld. Als we een foto zien die niet spreekt of past, scrollen we vrolijk verder ;).
www.pixabay.com | www.deathtothestockphoto.com

#4 SurveyMonkey: eenvoudig enquêtes bouwen én resultaten interpreteren

Meten is weten. Via SurveyMonkey stel je eenvoudig een enquête op en verzamel je snel je benodigde resultaten. Met de gratis variant kun je enquêtes maken met 10 vragen en maximaal 100 resultaten verkrijgen. Door de functionaliteiten die SurveyMonkey biedt, kun je gemakkelijk resultaten interpreteren, kruisverbanden leggen en resultaten met elkaar vergelijken. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je de betaalde variant nodig hebt zodra je méér wilt met de data die je verzamelt.
www.surveymonkey.com

Tip: MailChimp en SurveyMonkey zijn met elkaar te koppelen. Gevolg: een heleboel mooie, nieuwe mogelijkheden! Zo bied je je enquête bijvoorbeeld professioneel aan met behulp van een gepersonaliseerde e-mailcampagne. Deze koppeling biedt je ook toegang tot data. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe goed je campagne draait en wie je survey nog niet heeft ingevuld.

#5 ColorZilla en WhatFont: eenvoudig kleurcodes achterhalen 

Je hebt het misschien wel eens meegemaakt: je hebt een kleurcode nodig van een logo en het enige dat je hebt, is een logo op een website. Of je maakt een presentatie voor een opdrachtgever en wilt aansluiten bij het huisstijllettertype, maar je komt er zo snel niet achter welk font dat is. In de Chrome Web Store vind je hiervoor twee super handige extensies: ColorZilla (voor het achterhalen van onder andere hex- en rgb-codes) en WhatFont: voor het achterhalen van lettertypes. Beide extensies werken ongeveer hetzelfde. Je installeert ze in je brower waarna er een icoontje verschijnt rechts bovenin je Chrome-balk. Voor het activeren van een extensie klik je het op het betreffende pictogram om vervolgens over het kleurvlak of het lettertype te gaan waar je informatie over wilt verkrijgen. It’s that simple!
ColorZilla | WhatFont

Alsjeblieft: vijf van mijn favoriete tools. Al schrijvend bedacht ik er nog een paar. Er komt dus vast nog wel een deel twee. Doe er je voordeel mee!

Stel je vraag

Vijf gratis online marketingtools die je vandaag nog kunt gaan gebruiken

Training The Content Academy