Keuzestress: het bestaat dus écht. In mijn geval is het een synoniem voor ‘luxeprobleem’. Want dat is het naar mijn mening als je als startend ondernemer meer opdrachten binnenkrijgt dan je uit kunt voeren. Toen ik de sprong waagde (in maart 2017) om volledig voor mezelf te gaan werken, was het mijn droomscenario. Een klein half jaar later bezorgde het me slapeloze nachten. ‘Nee zeggen’, samenwerken, uitbesteden, wáár kies ik voor? Ik las, praatte, zocht. En vond de basis van de oplossing in het opstellen van kernwaarden.
‘Nee zeggen’, samenwerken of uitbesteden: het zijn natuurlijk allemaal prima keuzes om te maken wanneer je teveel werk op je bordje hebt liggen. Waar ik vooral mijn hoofd over brak, was: welke van deze keuzes is de juiste? Het antwoord op die vraag vond ik tijdens één van mijn opdrachten. Voor een adviesbureau kreeg ik de opdracht om het bestaande logo te restylen en de huisstijl vast te stellen. ‘Op basis waarvan gaan we keuzes maken?’, vroeg ik de directie van de organisatie. Ik stelde voor eerst de kernwaarden te formuleren. En deze te gebruiken als basis voor alle keuzes die we vanaf dat moment zouden maken.
“Mijn kernwaarden zijn mijn drijfveren”
Waarom kernwaarden?
Op het moment dat ik mezelf dit advies hoorde geven, wist ik dat ik de sleutel voor mijn eigen probleem in handen had: ik moest mijn kernwaarden definiëren. Mijn kernwaarden zijn mijn drijfveren. Niets komt dichterbij de identiteit van mijn bedrijf dan mijn kernwaarden. ‘Door je kernwaarden helder te formuleren én deze als leidraad te nemen voor al je acties bespaar je een hoop tijd (en dus geld). Bovendien maak je makkelijker keuzes. En bewaak je de koerst die je vaart. Zowel in- als extern’, hoorde ik mezelf adviseren. Die avond besloot ik eigen advies ter harte te nemen en ging ik aan de slag.
Kernwaarden formuleren
Dat kernwaarden onmisbaar zijn, daar waren zowel mijn klant als ikzelf wel van doordrongen. Maar, hoe bepaal je je kernwaarden nu precies? Ik heb het proces al diverse malen doorlopen met opdrachtgevers, dus hoefde dat alleen maar toe te passen op mezelf. Is het voor jou wat ingewikkelder, dan help ik je graag op weg. Er zijn veel manieren waarop je je kernwaarden kunt bepalen. Ik reik er twee aan: één voor de mkb-er en één voor de zzp-er.
Je kernwaarden bepalen als mkb-er
Een hele effectieve manier om je kernwaarden te bepalen is door in gesprek te gaan met klanten en medewerkers. Die methode hanteer ik zelf ook regelmatig voor opdrachtgevers. Ik heb onlangs nog een opdracht uitgevoerd op dit vlak. In dit geval kreeg ik ruim de tijd om met werknemers in gesprek te gaan. Daarnaast heb ik me ingelezen in alle bestaande stukken over visie, missie en identiteit. En mocht ik diverse klanten interviewen. Zo ontstond er een lijst met ongeveer 20 kernwaarden. Die is in overleg met directie en MT ingekort tot 5 kernwaarden. Vervolgens hebben we die waarden verwerkt in een kernwaardenkompas.
Je kernwaarden bepalen als zzp-er
Als zzp-er zijn je kernwaarden als vanzelf verbonden met wie jij bent als persoon. Op die manier kun je dan ook met je kernwaarden aan de slag. Waar ben jij goed in? Wat is jouw passie? Welke waarden omschrijven jouw prioriteiten? Je eigenschappen? Dat wat jij belangrijk vindt? Welke eigenschappen maken jou tot wie je bent? Als je het lastig vindt om zelf kernwaarden te formuleren, kun je ook gebruik maken van een standaardlijst. Kies uit die lijst 8-10 kernwaarden en schrijf deze op een briefje. Kies twee kernwaarden uit en leg deze naast elkaar. Als je moet kiezen tussen deze twee, welke is dan het belangrijkste? Leg deze kernwaarde bovenaan. Pak nu de volgende kernwaarde en vergelijk deze met de kernwaarden die je al hebt liggen. Zo ga je door tot je lijst compleet is. Vervolgens kies je de top vijf van deze lijst. Zie hier: jouw kernwaarden!
“Geen idee waar je moet beginnen? Download hier je GRATIS kernwaardenlijst.”
En dan…?
Je hebt nu je kernwaarden bepaald. En dan? Hoe voorkom je dat het blijft bij een leuk en inspirerend proces dat een aantal leuke waarden opleverde maar verder nergens toe leidt? Door je kernwaarden centraal te stellen. Bij alles wat je doet. Zowel in- als extern. Ontwikkel je een nieuw product? Pak je kernwaarden erbij om vast te stellen of dit voldoet aan de kernwaarden. Ga je aan de slag met je marketing- en/of communicatie? Aan de hand van je kernwaarden bepaal je je verhaal. Neem je personeel aan? Trek je kernwaarden uit de kast! Twijfel je of je een opdracht wel of niet aan wilt nemen? Maak die keuze op basis van je kernwaarden. Kortom: je kernwaarden staan altijd centraal, bij alles wat je doet.
“Je kernwaarden staan altijd centraal, bij alles wat je doet.”
Maak je kernwaarden zichtbaar
Om je kernwaarden centraal te stellen, is zichtbaarheid van essentieel belang. Of je nu een bedrijfspand hebt of kantoor houdt op je zolderkamer: print je kernwaarden uit, plak ze op de muur, schilder ze boven de bank, lijst ze in, hang ze op. Last but nog least: plaats ze op je website. Zodat er geen twijfel bestaat over wie jij bent en waarom je doet wat je doet. En zo kun je er zelf ook nog eens een blik op werpen… 😉.
PS. Weten welke kernwaarden ik gekozen heb? Die tref je op de homepage en iedere expertise-pagina van mijn website aan.