Toen ik voor mezelf begon, wist ik één ding zeker: ik zou wekelijks een nieuwe blog plaatsen op mijn website. Bloggen is namelijk enorm slim als ondernemer. Maar ook als organisatie of bedrijf. Vier jaar na dato moet ik tot de conclusie komen dat ik niet wekelijks blog – iets met veel werk (een luxeprobleem dus) – maar wel met enige regelmaat. Waarom ik blog en vind dat veel meer ondernemers en bedrijven dat zouden moeten doen? Daar heb ik vijf goede redenen voor.
Reden #1: Bloggen vergroot je eigen kennis
Als je blogt, moet je onderwerpen bedenken. Dit maakt dat je met regelmaat bezig bent met de belangrijkste thema’s en ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. Daarnaast verdiep je je in het onderwerp waarover je gaat schrijven. Je zoekt bijvoorbeeld naar onderzoeken om je stellingen of mening te onderbouwen. Tijdens je zoektocht stuit je ongetwijfeld op interessante artikelen en blogs. Daarmee vergroot je je kennis.
Tip – Ondernemer/zzp’er in de communicatie sector? Overweeg eens om te bloggen voor opdrachtgevers. Zo breid je je kennis nog verder uit. Ik heb bijvoorbeeld een tijdje geblogd voor een videoproductiebedrijf. Daardoor weet ik veel meer over filmen en monteren dan een aantal jaar geleden. Die kennis kan ik weer toepassen binnen de dagelijkse praktijk van mijn werk. Ik zeg: win-win!
Reden #2: Je krijgt een expert-status als je blogt
Bloggen = kennisdelen. Door te bloggen help je mensen. Je vertelt hen dingen die ze nog niet weten, en waar ze echt iets aan hebben. Je maakt zichtbaar waar jouw kennis, kunde en passie liggen. Je laat zien waarom jij degene bent waarvoor ze moeten kiezen. Met bloggen toon je je expertise en bouw je autoriteit op. Een héle goede reden om te bloggen.
Uit de praktijk – Ik schreef een blog over de meest voorkomende valkuilen bij het schrijven van een marketing- en communicatieplan. Drie dagen later werd ik gebeld: ‘Diana, ik breek mijn hoofd al maanden over een plan. Vanmorgen zag ik jouw blog voorbij komen via Twitter en dacht: die kennis hebben we nodig!’. Het resulteerde in een mooie opdracht waar ik nog steeds met veel plezier op terugkijk.
Reden #3: Door te bloggen breid je je netwerk uit
Je kunt input voor je blogs op verschillende manieren verzamelen. Eén van die manieren is door een expert te interviewen. Daarmee vergroot je niet alleen je eigen kennis (zie Reden #1), maar wordt je netwerk ook uitgebreid. Je leert nieuwe mensen kennen en die mensen kennen ook weer mensen. Zo breid je je netwerk in een korte tijd uit met nieuwe, interessante mensen.
Reden #4: Bloggen = beter zichtbaar zijn
Zichtbaar zijn in Google. Er is nogal wat discussie over: moet je nu wel of juist niet voor Google schrijven? Ik zeg: absoluut. Heel simpel gezegd toont Google gewoon het beste antwoord op de vraag die wordt gesteld. Als jouw blog dat beste antwoord geeft, dan doe je wat je moet doen: je schrijft een inhoudelijk goed verhaal – met de juiste zoekwoorden – dat goed vindbaar is voor je doelgroep. Het gevolg daarvan is dat een blog van jou zomaar één of meerdere hoge posities in Google kan beslaan.
Uit de praktijk – Een tijd geleden schreef ik een blog over hoe je je communicatieplan op één A4tje krijgt én ik bied daarvoor meteen een gratis format aan (hoef je me alleen even voor te mailen). Na een paar weken kreeg ik de eerste aanvraag binnen. Een paar maanden later zat er wekelijks een aanvraag in mijn inbox. Vanwaar die vele aanvragen? Omdat mijn blog inmiddels op de 3e plek in Google stond! Dat is anno november 2020 nog steeds zo. En de aanvragen krijg ik dus nog steeds wekelijks binnen. Allemaal leads in mijn inbox. Daar hoefde ik slechts één keer tijd en energie in te steken.
Reden #5: Wie schrijft die blijft… bloggen dus!
‘Wie schrijft die blijft’: het schijnt een spreekwoord te zijn dat aangeeft dat de boekhouding op orde moet zijn. Volgens mij wordt het spreekwoord tegenwoordig vooral gebruikt om aan te geven dat ‘wie schrijft, in beeld blijft’. Ik heb een hekel aan boekhouden, dus kies voor de laatstgenoemde interpretatie. Het is ook waar. Als je regelmatig blogt, ben je zichtbaar voor je doelgroep en volgers. Je deelt je blogs tenslotte via je website en social media kanalen.
Maar wist je dat bloggen ook voor een lange termijn effect zorgt? Dat wat je online plaatst, blijft zichtbaar. Jaar in, jaar uit. De blog die je vandaag schrijft, kan over enkele jaren nog impact hebben. ‘Maar wat als mijn inzichten veranderen of als de markt verandert, waardoor mijn blog niet meer up-to-date is?’, hoor ik je denken. Geen probleem! Dan pas je je blog toch gewoon aan? Dát is pas efficiënt werken. Nog steeds niets overtuigd? Dan nog een paar feiten en cijfers voor je op een rijtje…
Dat waren ze: vijf goede redenen om (zakelijk) te bloggen. Tot slot nog een bonustip: wil je wel bloggen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Een blog training kan je net dat zetje geven dat je nodig hebt. Google eens op ‘blog training’. Degene die bovenaan komt, blogt het beste over zijn aanbod 😉.
Veel plezier gewenst met het schrijven van je blog. Want dat is eigenlijk stiekem de beste reden om te gaan bloggen: het is gewoon heel erg leuk!