Een persona maken in 5 stappen [met gratis template]

Persona maken in 5 stappen met gratis template

Inhoudsopgave

Een persona helpt je om jouw content af te stemmen op je publiek en de fase van het (aankoop)proces waarin deze zich bevindt. Daarmee heb je meteen antwoord op de vraag: ‘Waarom zou ik een persona maken?’. Want wat jij wilt is jouw verhaal zo vertellen dat het je ideale klant aanspreekt én deze aan je bindt. Alleen zo krijg je betrokkenheid bij je organisatie of merk.

Hoe ziet zo’n persona er eigenlijk uit? Kun je deze ook zelf maken? Het antwoord op die vraag verklap ik meteen: ja, dat kan. En ik ga je ook vertellen hoe. Maar eerst leg ik je uit wat een persona is. Een persona is een personificatie van je publiek. Dit heeft veel voordelen ten opzichte van traditioneel doelgroeponderzoek. Dat is bijvoorbeeld ontzettend intensief en kost dus veel tijd en geld. Als je een persona maakt ga je iets minder de diepte in, maar toch maak je – redelijk snel – een vrij nauwkeurig beeld van het belangrijkste deel van je doelgroep. Wel zo efficiënt dus, het maken van zo’n persona.

Leestip: Meer weten over waarom het belangrijk is dat je je doelgroep leert kennen? Lees hier hoe ook jij je doelgroep leert kennen (en waarom je dat echt wilt).

In deze blog laat je ik je aan de hand van 5 eenvoudige stappen zien hoe jij zelf een persona maakt. Onderaan dit artikel download je een gratis template. Daarmee wordt het nog makkelijker om een persona te maken.

Het doel van je persona bepalen

Bedenk, voordat je met het maken van een persona begint, goed waarvoor je deze wilt gebruiken. Maak je een buyer persona die je moet helpen om de klantreis in beeld te brengen zodat je een funnel kunt maken voor je marketingstrategie? Maak je een B2C (business to consumer) of B2B (business to business) persona? Of werk je bijvoorbeeld in de zorg en moet je een cliëntreis in beeld brengen zodat je weet welke touchpoints er zijn in het gehele hulpverleningsproces met als doel deze te optimaliseren? Als je weet met welk doel je een persona maakt, weet je welke gegevens je moet verzamelen en welke vragen je moet stellen tijdens de klantinterviews.

Waar bestaat een persona uit?

Google op ‘persona maken’ en je kunt jezelf een dag vermaken met de meest uiteenlopende artikelen, tips en templates. Doe dat dus vooral ook en pik overal datgene uit wat je voor de ontwikkeling van jouw persona goed kunt gebruiken. De onderdelen die een persona bevat hangt mede af van het doel dat je met je persona hebt, maar een aantal onderdelen komt in iedere persona terug. Als ik een training geef over het maken van persona’s – of organisaties help om een persona te maken – dan zorg ik dat in ieder geval de volgende onderdelen terugkomen:

1. Personalia

Geef je persona een echte naam. Zo zorg je ervoor dat je persona gaat leven binnen je organisatie. Daarnaast leg je de leeftijd, opleiding en functie van je persona vast. Maak je een B2B persona? Dan is de functie een heel belangrijk onderdeel; daar sta je dan ook uitgebreider bij stil dan bij een B2C persona. De gezinssituatie en levensstijl van je persona kunnen ook interessant zijn. Verkoop je exclusieve (dure) producten of bied je pakketten/producten aan van verschillende prijzen? Dan is salarisniveau ook een belangrijk onderdeel van je persona.

2. Interesses

Hier gaat het om zowel de online als offline interesses van je persona. Welke websites bezoekt hij (in het geval van B2B: welke blogs leest hij, welke vakbladen leest hij, wie volgt hij op social media om up-to-date te blijven in zijn vakgebied)? Doet hij dit voornamelijk via zijn smartphone of surft hij juist vooral op z’n desktop? Hoe is het gesteld met zijn digital skills? Ga daarnaast op zoek naar hobby’s en beïnvloeders. Welke mensen zijn belangrijk in het leven van jouw persona?

3. Angsten en behoeften

Waar maakt jouw persona zich zorgen over? Welke problemen heeft hij op te lossen? En waar heeft hij behoefte aan zodat hij deze problemen kan oplossen? Omschrijf alle mogelijke zorgen, twijfels en behoeften die bij je persona kunnen opkomen.

4. Doelen en uitdagingen

Welke doelen wil je persona bereiken? En tegen welke uitdagingen loopt hij hierbij aan? Zo kom je erachter welke bijdrage jij met jouw product of dienst kunt leveren aan het behalen van de doelen en het overwinnen van de uitdagingen die hierbij komen kijken.

5. Favoriete kanalen

Om je persona te bereiken moet je het juiste verhaal vertellen. En dat doe je uiteraard via de kanalen waar je persona te vinden is. Wil je bijvoorbeeld een pensionado bereiken, dan kun je TikTok en Insta links laten liggen. Kortom: zoek uit op welke kanalen jouw persona te vinden is.

6. Quote

Plaats wat er voor je persona het meest toe doet in een quote. Deze quote dient als samenvatting en geeft snel inzicht in wat voor je persona het belangrijkste is.

7. Foto

Voeg, om je persona nog meer te laten ‘leven’ binnen je bedrijf, een foto toe aan het profiel. Doe dit aan het einde van je zoektocht. Als je als eerste stap een foto kiest, loop je het risico dat je je tijdens je onderzoek (onbewust) laat leiden door de persoon op de foto en bepaalde aannames doet die niet kloppen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Persona maken template
Template voor het maken van een persona

Jouw persona maken in 5 stappen

Nu je weet uit welke onderdelen een persona bestaat, is het tijd om er een – of meerdere – te maken. Daarvoor zijn verschillende aanpakken te bedenken. Ik deel een praktische vorm met je op basis van vijf stappen:

Stap 1: brainstorm met de juiste mensen binnen je organisatie

Binnen elke organisatie hebben mensen dagelijks contact met klanten. Denk aan een afdeling verkoop. Of een klantenservice. Deze collega’s bezitten een schat aan informatie over jouw klanten. Betrek mensen van deze afdeling dan ook altijd bij de eerste brainstorm over het maken van persona’s. Samen met hen stel je een concept-persona op. Een hypothese. Deze ga je in de volgende stappen toetsen, uitbreiden en perfectioneren.

Stap 2: besteed tijd aan online desk-research

Je kunt veel informatie voor het maken van je persona online vinden. Gebruik informatie uit Google Analytics, zoals geslacht en leeftijd van je websitebezoekers. Maar ook de Doelgroepentool van Facebook biedt je veel inzichten: van personalia tot favoriete websites, winkels/merken en influencers. Als je doelgroep uit een bepaalde stad of provincie komt, kun je bijvoorbeeld Wikipedia gebruiken om meer te leren over deze locatie. Fora en (online)magazines zijn ook enorm handige bronnen om je doelgroep te leren kennen. En vlak social media niet uit: bekijk hoe daar over je wordt gesproken door je doelgroep. Andere online bronnen die je kunt gebruiken:

  • Online SEO-tools: welke zoekwoorden zijn relevant?
  • Welke vragen worden er gesteld aan Google?
  • Bestaan er relevante LinkedIn of Facebookgroepen?
  • Zijn er video’s over jouw aanbod of doelgroep op YouTube te vinden?
  • Bekijk kanalen en middelen van branchegenoten: voor welke inhoud en tone-of-voice kiezen zij?

Stap 3: leer je bestaande klant kennen

Maak gebruik van informatie die voor handen is binnen je organisatie. Denk hierbij aan demografische gegevens die je uit bestaande systemen kunt halen. En in het geval van B2B: functietitels. Maar je wilt ook achterliggende vraagstukken/uitdagingen achterhalen. Ga daarvoor in gesprek met je klant over onder andere:

  • Welke trends spelen er in de belevingswereld van jouw klanten?
  • Welke problemen los je voor hen op?
  • Waarom hebben ze voor jou gekozen en niet voor jouw concurrent?
  • Welke rol hebben anderen (influencers) gespeeld in de keuze voor jou/jouw product of dienst?
  • Van welke informatiekanalen (media) maakt je huidige klant gebruik?

Met behulp van diepte-interviews krijg je feeling met de belevingswereld van jouw persona en creëer je een realistisch beeld waarmee je je persona gedetailleerd kunt beschrijven.

Leestip: One4Marketing stelde een vragenlijst op voor een klantinterview die je kunt gebruiken voor het interviewen van klanten (te gebruiken voor een B2B persona).

Stap 4: analyseer de gegevens en vat samen

Je hebt nu een behoorlijke hoeveelheid gegevens verzameld. Vat deze informatie samen aan de hand van de punten die jouw persona moet bevatten.

Stap 5: laat je persona tot leven komen

Je hebt onderzoek gedaan en je hebt alle informatie geanalyseerd. Nu is het tijd om de persona te gaan uitwerken! Zorg voor een mooie opmaak; het oog wil tenslotte ook wat. Als je persona af is, is tijd om hem te delen met de rest van het bedrijf. Iedereen, dus niet alleen het management, zou moeten weten hoe je persona heet, welke zorgen hij heeft en wat hij verwacht van jouw organisatie. Sommige bedrijven maken posters van de persona’s en hangen deze prominent op. Iets om te overwegen?

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Persona maken voorbeeld
Jeroen is een van mijn persona’s

Persona maken met gratis template

Als je aan de slag gaat met je eigen persona, kan een voorbeeld of template handig zijn. Ik heb dan ook een basistemplate ontwikkeld. Per opdracht pas ik deze aan. Het doel van je persona (wie moet er uiteindelijk mee gaan werken en waar moet je persona toe leiden) is belangrijk voor de onderdelen waar je de focus op legt. Wil je mijn basistemplate ontvangen in Excel zodat je er direct mee aan de slag kunt? Vraag hem even aan via ‘Stel je vraag’ hieronder en doe er je voordeel mee!

Stel je vraag

Een persona maken in 5 stappen [met gratis template]

Persona maken in 5 stappen met gratis template