Content ontwikkelen kost tijd. En vaak gebruik je je content maar één, of misschien een paar, keer. Je maakt bijvoorbeeld een magazine, lanceert de nieuwe uitgave feestelijk via je socials en deelt af en toe nog een keer een los artikel. Of je ontwikkelt een podcast, linkt ernaar in een posts op je socials en plaatst hem op je website om vervolgens weer door te gaan naar je volgende blog, filmpje of andere vorm van content.
Zonde! Want door een beetje creatief te denken, creëer je zo ruim tien extra posts die je op je socials kunt delen en waarmee je telkens naar hetzelfde contentitem verwijst. Dit doe je met behulp van contentmappen. Daarmee vergroot je je bereik en maak je optimaal gebruik van je content. Ik leg je uit hoe dat werkt.
Niet iedereen ziet al jouw content
Het is een valkuil waar veel contentmakers intrappen: denken dat iedereen de content die je maakt wel ziet. Origineel zijn en zoveel mogelijk content creëren is het devies. Maar wist je dat een organische post op je social media kanalen slechts 2-3% van je volgers bereikt? Het algoritme kan ervoor zorgen dat jouw post helemaal niet op de timeline van iemand verschijnt. Mensen waren druk die dag en missen je post. Of de titel, inhoud of het thema sprak ze simpelweg niet aan. Zoveel mensen, zoveel wensen. En smaken. De één wordt getriggerd door een feitelijke uitspraak, de ander door emotie. Waar een deel van jouw publiek wordt aangetrokken door beeld met tekst, zijn anderen vatbaarder voor video.
Slim gebruik maken van je content
Je content hergebruiken is een slimme en effectieve manier om méér uit je content te halen. Door content gefragmenteerd te delen via verschillende kanalen op diverse tijdstippen, bereik je meer mensen. Daarnaast helpt het je om vooruit te werken. Een ander voordeel is dat je content minder snel veroudert: je bent er namelijk regelmatig mee bezig en dus schaaf je nog eens hier en daar, voeg je de laatste cijfers en feiten toe of herschrijf je delen omdat je inmiddels nieuwe inzichten op hebt gedaan.
Leestip | Misschien ook interessant voor jou: ‘In 7 stappen naar een contentstrategie die werkt’
Een werkvorm om je content op een effectieve manier te hergebruiken is contentmappen. Uitgangspunt bij contentmappen is één basis die te vinden is op je eigen platform (website). Een blog bijvoorbeeld. Maar ook een filmpje, podcast en artikel lenen zich uitstekend voor contentmapping.
Contentmappen maar! Zo doe je dat…
Tijd om aan de slag te gaan! Je kunt contentmappen met content die reeds gemaakt is, maar je kunt ook een nog te ontwikkelen contentitem als uitgangspunt nemen. Ieder contentitem dat je maakt heeft een thema/onderwerp. Dat is het hoofdthema. Dit hoofdthema knip je op in 4 subthema’s. Bij ieder subthema bedenk je minimaal 4 soorten posts die je op verschillende kanalen – en in verschillende vormen – wegzet. Een voorbeeldje:
15 tips voor het hergebruiken van jouw content
Bovenstaande manier van werken is een mindset. Je zult merken dat als je dit een paar keer gedaan hebt, je simpelweg op die manier gaat denken als je content gaat ontwikkelen of ontwikkeld hebt. Om je op weg te helpen geef ik je mijn top 15 manieren voor het hergebruiken van content:
- Haakjes in het nieuws of inhaakmomenten: heb je content die inhaakt op iets actueels? Gebruik dat als haakje om je content opnieuw te delen.
- Bundel maandelijks je beste blogs en biedt deze aan in je nieuwsbrief of als artikel op LinkedIn.
- Voeg ervaring toe: gebruik een testimonial van een tevreden klant om naar een blog te verwijzen, werk een case study uit of interview een expert over je thema.
- Werk een filmpje uit tot een longread en plaats het als artikel op je website. De subthema’s kun je vervolgens weer gebruiken om verschillende posts voor te maken die verwijzen naar het artikel.
- Knip je blog of artikel op in verschillende korte thema’s of vragen.
- Haal een aantal quotes uit je contentitem en deel die – voorzien van een passend beeld – via je socials.
- Heb je een blog of artikel geschreven met een aantal tips? Maak er een infographic van.
- Infographic vaker gebruiken? Werk tip 1 wat verder uit en geef van de andere tips alleen de titel weer. Verwijs naar het betreffende contentitem om de rest van de tips te lezen. Deze aanpak kun je bij de volgende tips herhalen.
- Artikelen, interviews en blogs met tips of een stappenplan lenen zich uitstekend voor het creëren van een swipe.
- Meerdere blogs geschreven die aan elkaar gerelateerd zijn? Bundel ze in een e-book.
- E-book geschreven? Knip het op in meerdere blogs.
- Krijg je vragen naar aanleiding van gepubliceerde content? Gebruik deze in een post en verwijs voor het antwoord op die vraag naar de betreffende content.
- Zet content die antwoord geeft op specifieke vragen om naar een poll of korte quiz.
- Gebruik een onderzoek over jouw thema als haakje om naar jouw content te verwijzen.
- Regel een Insta-take-over met een expert. Of juist met iemand uit jouw publiek die vragen stelt die leven bij jouw (potentiële) klanten en waar jij het antwoord hebt.
Alsjeblieft! 15 ideeën waar je direct mee aan de slag kunt. Wil je het format om te contentmappen dat in deze blog staat in je inbox ontvangen? Stuur me een verzoekje via de onderstaande button ‘Stel een vraag’. Dan zorg ik dat het format zo snel mogelijk in je inbox belandt. Meer nodig dan alleen een format? Ik denk graag met je mee en/of verzorg een training voor je/jouw team.