Storytelling: de vijf bouwstenen van een goed verhaal

De vijf storytelling bouwstenen

Inhoudsopgave

Maak jij al gebruik van storytelling voor je organisatie? In deze blog vertel ik je waarom het een belangrijk onderdeel is van je contentmarketing, hoe het werkt en met welke vijf bouwstenen je een goed verhaal maakt.

Storytelling is namelijk dé manier om je doelgroep te bereiken en betrokkenheid te creëren. Verhalen wekken emoties op en emoties creëren verbinding. Met Storytelling komt je organisatie tot leven. Je organisatie krijgt karakter en je vertelt verhalen waar je doelgroep op zit te wachten. Maar welke verhalen brengen jouw doelgroep in beweging? Hoe maak je een verhaal waarmee je contact maakt met je doelgroep?

Wat is storytelling?

Over de betekenis, het nut en ontstaan van storytelling is veel te zeggen. Het vertellen van verhalen – want dat is storytelling natuurlijk gewoon – gebeurt al zolang als de mens bestaat. Verhalen werden doorverteld om herinneringen levend te houden. Tradities zijn ontstaan en culturen gebouwd op basis van verhalen. Verhalen beïnvloeden onze hersenen. Als we naar verhalen luisteren, komt er dopamine vrij in onze hersenen. Dit zorgt voor emoties die er vervolgens weer voor zorgen dat we verhalen beter herinneren. Dat doet ook iets met de manier waarop we kijken naar de verhalenverteller. We krijgen sympathie voor degene die het verhaal vertelt (of juist niet; dat hangt van de inhoud van het verhaal af). Een verhaal beleven we dus in onze hersenen. Daarom kun je bijvoorbeeld ook helemaal opgaan in een film of boek en daar blij, verdrietig of angstig van worden.

Storytelling bouwstenen
Storytelling beïnvloedt onze hersenen

Storytelling voor bedrijven

Als je weet welk effect verhalen hebben op mensen, snap je ook meteen waarom het zo belangrijk is om als bedrijf aan storytelling te doen. Je vertelt potentiële klanten het verhaal van jouw bedrijf. Geen droge feiten en cijfers en eindeloos geroep over hoe goed jij bent of jouw product is. Bij storytelling staat niet jouw bedrijf of product, maar de mens centraal. Zo bouw je een band op met jouw klanten. Daarmee ontstaat betrokkenheid en loyaliteit.

Methode voor storytelling

Voordat je begint met het schrijven van je verhaal, vraag je jezelf altijd vier dingen af. Deze vier pijlers vormen het fundament onder je verhaal. Door deze onderdelen op een rijtje te zetten voordat je gaat schrijven, bespaar je jezelf veel tijd én weet je zeker dat je een heldere boodschap neerzet.

  1. Wat is het onderwerp/thema van jouw verhaal?
  2. Wie is je lezer? Wat weet je lezer al van het onderwerp? Welke raakvlakken heeft de lezer met het onderwerp? En wat zou de lezer hierover willen weten?
  3. Wat is de kernboodschap? Welke hoofdvraag je beantwoorden voor je lezer? Wat moet de lezer in één zin na kunnen vertellen?
  4. Vat nu samen wat uit de bovenstaande vragen is gekomen: wie is je lezer, wat kan deze verwachten van de tekst, waar en wanneer vindt het verhaal plaats en waarom is dit verhaal een must-read voor jouw lezer?

Verhalen worden overigens niet alleen geschreven. Je kunt ze ook vatten in andere vormen zoals een filmpje of een podcast.

De vijf bouwstenen van een goed verhaal

Als je het fundament hebt gelegd, kun je aan de gang met het verhaal zelf. Er is veel onderzoek gedaan naar de opbouw van verhalen. Daar komt uit dat ieder klassiek verhaal op dezelfde manier in elkaar zit. Een goede verhaallijn zet je op door met vijf storytelling bouwstenen te werken:

  1. De held: ieder verhaal heeft een hoofdpersoon. Degene die centraal staat in het verhaal en waar het verhaal om draait. De held van het verhaal.
  2. De draak: geen goed verhaal zonder draak, ofwel: probleem of uitdaging. Welk obstakel had de hoofdpersoon te overwinnen?
  3. De helper: wie of wat heeft de hoofdpersoon geholpen om zijn of haar draak te overwinnen? Wie en/of wat is daarvoor nodig geweest? Welke strijd moest er gestreden worden?
  4. Het inzicht: wat heeft deze strijd de helper opgeleverd? Welk inzicht of welke oplossing neemt hij mee naar huis?
  5. Het gevolg: als het verhaal verteld is, verwacht je iets van je lezer. Welke actie is dat? Welke call-to-action verwerk je in je verhaal?
Storytelling methode
Eén van de vijf bouwstenen van storytelling: de held. Wie is de hoofdpersoon in jouw verhaal?

Meer weten over corporate storytelling?

Wil je meer weten over corporate storytelling en leren hoe je dit op een goede manier doet? Dan is de training ‘Storytelling en tone-of-voice’, van The Content Academy iets voor jou. Heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Stuur me dan gerust een berichtje. Voor nu wens ik je veel plezier bij het maken van jouw verhalen!

Stel je vraag

Storytelling: de vijf bouwstenen van een goed verhaal

De vijf storytelling bouwstenen