Het content canvas: jouw contentstrategie op 1 A4-tje [gratis template]

Content canvas

Inhoudsopgave

Je wilt content maken die jouw (potentiële) klant aanspreekt. Je wilt weten waar, wanneer en wat je moet posten. En je wilt zeker weten dat je de juiste toon hanteert in je berichten en andere content. Daarom ga je aan de slag met een contentstrategie. Daarbij doorloop verschillende stappen en verzamel je veel informatie. Hoe zorg je ervoor dat deze informatie overzichtelijk wordt gebundeld en ook te begrijpen is voor iedereen die ermee moet werken? Dat doe je met behulp van een content canvas: daarin leg je jouw contentstrategie vast op 1 A4-tje. 

Waarom een contentstrategie?

Iedere ondernemer en iedere marketeer weet dat het werken met een strategie de kans op succes vergroot. Jaarlijks worden er talloze bedrijfsstrategieën, marketingstrategieën en jaarstrategieën opgetuigd. Toch werken nog heel veel bedrijven en organisaties zonder contentstrategie. En dat is jammer. Want als je weet waarom je content maakt, wat je ermee wilt bereiken en hoe je je verhaal zo moet vertellen dat je klant er actie op onderneemt, is de kans op succes vele malen groter.

In 7 stappen van een succesvolle contentstrategie

Waar jarengeleden een contentstrategie vaak volledig werd gericht op de website van een bedrijf, is deze tegenwoordig veel breder. Je eigen website blijft een enorm belangrijk middel om je (potentiële) klant mee te bereiken, maar daarnaast zijn er nog veel meer kanalen waar je je content kwijt kunt. En waar je je doelgroep kunt verleiden om jouw website te bezoeken. Een succesvolle contentstrategie bouw je op in 7 stappen:

  1. Merkclaim. In de merkclaim vat je jouw boodschap in een aantal zinnen. Wat is jouw unieke verhaal? Waarom moet jouw doelgroep bij jou zijn voor product X of dienst Y, en niet bij jouw concurrent?
  2. Kernwaarden. Jouw kernwaarden zijn de basis voor het verhaal dat je vertelt. Het zijn de waarden waar jouw (potentiële) klant je altijd op aan kan spreken, ongeacht in welk proces van de klantreis deze zich bevindt.
  3. Persona. Een persona is de personificatie van jouw doelgroep. Met een persona breng je de belangrijkste kenmerken, behoeften, angsten en uitdagingen van jouw ideale klant in beeld. Daarnaast ontdek je op welke kanalen en platforms deze zich bevindt. Zo kom je tot een verhaal dat matcht met de behoefte van jouw klant.
  4. Kanalen. Als je stap 3 goed doorloopt, komt je er ook achter waar jouw potentiële klant zich bevindt. En dus weet je via welke kanalen jij je content het beste kunt delen. Wie je bereikt via welk kanaal en met welke toon en soort content je dat doet, legt je vast in een kanaalstrategie.
  5. Contentmodel en verhaal. Het Hero-Hub-Hygiene-model is een heel praktisch en compleet contentmodel om je contentverspreiding mee in te richten. Binnen deze stap bepaal je ook het verhaal dat je wilt vertellen en wat je daarmee wilt bereiken.
  6. Creatie. Er zijn veel verschillende manieren om content te maken. Je kunt bijvoorbeeld alles zelf creëren. Maar je kunt natuurlijk ook (onderdelen) uitbesteden, samenwerken of content recyclen (contentmappen).
  7. KPI’s. Een strategie zonder kpi’s/doelen heeft weinig zin. Je wilt tenslotte weten of je strategie werkt en waar je deze kunt verbeteren.

Leestip: Op zoek naar een contentstrategie voorbeeld? Hier lees je hoe jij een succesvolle contentstrategie opzet in 7 stappen.

Content canvas: jouw contentstrategie op 1 A4-tje

Als je je contentstrategie hebt staan, wil je deze uiteraard delen met de rest van je organisatie. Of in ieder geval met de mensen die ermee moeten werken. Je begrijpt dat die 7 stappen veel bruikbare informatie opleveren, maar dat al die info ook teveel is om met anderen te delen. Bovendien loop je het risico de focus te verliezen als je alle informatie ergens opslaat (en er vervolgens nooit meer naar kijkt; want dat is wat er vaak gebeurt in praktijk). Daarom adviseer ik je de opbrengst van je contentstrategietraject samen te vatten in een content canvas: jouw contentstrategie op 1 A4-tje dus. Hoe dat eruit ziet, zie je in onderstaande afbeelding.

Voorbeeld van een content canvas

Template content canvas aanvragen

Wil je het content canvas ontvangen als Word-template zodat je er direct zelf mee aan de slag kunt? Vraag ‘m dan hieronder aan. Ik wens je veel inspiratie en plezier toe bij de ontwikkeling van jouw contentstrategie. Hopelijk draagt mijn content canvas daar aan bij!

Stel je vraag

Het content canvas: jouw contentstrategie op 1 A4-tje [gratis template]

Content canvas