Content is king. Door content te maken en te delen, via bijvoorbeeld blogs, je website en social media, bouw je autoriteit. Bij Google én bij je (potentiële) klant. Dat geldt voor ieder bedrijf en elke ondernemer. Content creëren is vooral superleuk om te doen. Het kost alleen wel veel tijd. Gelukkig zijn er genoeg gratis online marketing tools die jou het leven een stuk makkelijker maken. Ik deel vier van mijn favoriete tools met je.
1. Trello: dé gratis online marketing tool voor het organiseren van je content
Grote kans dat je Trello kent als scrum- of plantool. Daar is het ook een ideaal instrument voor. Maar wist je dat je jouw online content hier ook uitstekend mee kunt organiseren? Zeker als je met meerdere mensen samenwerkt aan de creatie en publicatie van content. Inspiratie nodig voor de inrichting van zo’n bord? Die vind je op de onderstaande afbeelding.
Na het inrichten van het bord ga je het vullen. Ieder contentitem krijgt een eigen kaart. Aan iedere kaart hangt in ieder geval:
- Een label. Hiermee maak je duidelijk wat voor soort content het is.
- Een naam. Degene die verantwoordelijk is voor het betreffende contentitem wordt gekoppeld aan het bord. Dit betekent niet dat die persoon ook alles zelf ontwikkelt. Hij/zij is wél verantwoordelijk voor de voortgang en dus eventuele aansturing van externen.
- Een datum. De datum van publicatie die in de contentkalender staat, hang je aan de kaart.
- Een omschrijving. Wat houdt het item precies in?
- Een checklist. Op welke socials/platforms wordt de content geplaatst?
Tip: voeg aan je contentkalender een kolom ‘Link Trello’ toe. Zo verbind je je contentkalender en uitvoeringstool met elkaar.
2. Houtsuite: plannen en overzicht van je social media posts in één oogoplag
In Hootsuite plaats je je social media berichten en verspreid je deze gemakkelijk over de verschillende platformen. Berichten plannen, resultaten bekijken, in één oogopslag zien waar en door wie je bent getagd: Hootsuite is een handige tool om mee te werken als je met regelmaat berichten op verschillende social media kanalen post.
Leestip: Content ontwikkelen kost ontzettend veel tijd! Wil je op een effectieve manier content maken en langer plezier hebben van de teksten die je schrijft? Maak dan hier kennis met contentmappen, een hele leuke manier van werken waarmee je alles uit je content haalt.
3. Google Trends: eenvoudig trends in online zoekgedrag achterhalen
In Google Trends bekijk je zoekvolumes van zoekwoorden naar keuze binnen een bepaalde periode. Op die manier ontdek je trends in de vraag naar bepaalde producten. En kun je twee zoekwoorden tegenover elkaar zetten om te zien waar het meest op gezocht wordt. Op die manier zet je Google Trends in als hulp bij het bepalen van thema’s voor het ontwikkelen van content zoals blogs. Een ideale gratis online marketing tool, dus!
Leestip: meer weten over het hoe en waarom van (zakelijk) bloggen? Lees dan ‘Bloggen: 6 tips waarmee je direct aan de slag kunt’.
4. Ubersuggest: gratis seo tool voor je zoekwoordenonderzoek
Ubersuggest is mijn favoriete (gratis) online marketing tool voor het vinden van nieuwe zoekwoorden met voldoende zoekvolume. Voor het schrijven van mijn blogs – en andere content op mijn website – maak ik altijd gebruik van deze tool. Helaas is de gratis variant inmiddels vrij beperkt. Schrijf je regelmatig blogs of andere content waarvoor zoekwoorden belangrijk zijn? Dan is een betaalde account van deze seo tool zeker de overweging waard. Het is, in vergelijking met andere seo-tools, niet zo’n enorm dure tool. Ik heb zelf de betaalde variant en ben er erg over te spreken!
Dat waren ze: vier gratis online (marketing) tools waar ik zelf veel gebruik van maak voor de uitvoering van mijn eigen contentstrategie en die van opdrachtgevers. In een eerdere blog deelde ik al vijf andere tools die ik graag gebruik. Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Stel ze via de button ‘Stel een vraag’.