Bloggen: 7 tips waarmee je direct aan de slag kunt

Bloggen tips blog onderwerpen

Inhoudsopgave

Je wilt gaan bloggen, maar hebt geen idee waar je moet beginnen. Hoe kom je aan goede blog onderwerpen? En als je die gevonden hebt: hoe schijf je dan een blog waar jouw lezer echt iets aan heeft? Ik geef je 7 tips waarmee ook jij blogs kunt schrijven waar je doelgroep op zit te wachten.

1. Bepaal het onderwerp waarover je gaat bloggen

Waar praat je over in het dagelijks leven?

Pak pen en papier, klap je laptop open of open het notitieblok op je telefoon en: noteren maar. Van welke thema’s heb jij verstand? Welk aanbod heeft jouw bedrijf? Wat maakt jouw organisatie, aanbod of merk uniek? Waar vertel je over als je bij een potentiële klant jouw product of dienst aanprijst? En: waar vertel je vol enthousiasme over als je op een verjaardag wordt gevraagd wat je voor werk doet? Stel jezelf deze vragen en je hebt je eerste blogonderwerpen te pakken.

Maak gebruik een SEO-tool om te kijken waar branchegenoten over schrijven

Kom je met bovenstaande tip niet zo ver? Geen zorgen; genoeg manieren om toch aan blog onderwerpen te komen. Bijvoorbeeld door te bekijken waar je branchegenoten over schrijven. Gebruik deze onderwerpen als inspiratie.

Zo ga je te werk: ga naar de SEO-tool (SEO = Search Engine Optimization) en voer daar de URL van een aanbieder uit jouw branche in. Kies voor ‘organic research’. Nu kun je verschillende dingen bekijken. Zoekwoorden waarop paginabezoekers binnenkomen, bijvoorbeeld. Analyseer de website ook op paginaniveau. Zo krijg je inzicht in het verkeer richting bepaalde pagina’s. Met deze informatie doe je volop inspiratie op voor goede blogonderwerpen. Keywords waar websites mee ranken, hebben zich al bewezen. Maak een dergelijke analyse van meerdere websites en noteer blogonderwerpen waarvan je weet dat je daar een interessante blog over kunt schrijven.

Tip: de meeste SEO-tools kosten behoorlijk wat geld. Ubersuggest is een goede gratis SEO-tool. Al is deze tool de laatste tijd steeds beperkter gratis opties aan gaan bieden. Een levenslang abonnement is een goede optie. Dit kost je eenmalig een bedrag. Absoluut een aanrader als je regelmatig wilt bloggen en daarin gebruik wilt maken van relevante zoekwoorden (en dus hoger wilt eindigen in Google).

Google is your friend

Heb je inmiddels wat thema’s in gedachten? Tik deze dan in op Google. Google laat je vervolgens zien welke gerelateerde zoekopdrachten er zijn voor dit onderwerp. Zo maak je blogonderwerpen specifieker of voeg je weer wat extra onderwerpen toe aan je lijst. Ik laat je zien wat ik bedoel. Stel dat ik een bedrijf heb in gezonde voedingsmiddelen. Dan is dat het eerste thema dat ik op mijn lijstje met blog onderwerpen schrijf: gezonde voeding. Ik tik mijn zoekopdracht rustig in:

Bloggen: 6 tips (SEO)

De zoekopdracht ‘gezonde voeding’ komt niet direct in beeld. Toch staan hier interessante onderwerpen tussen. Als producent van gezonde voedingsmiddelen, kan ik namelijk ook prima content delen over gezonde recepten, gezonde lunches of gezonde koekjes. Allemaal aan mijn core business gerelateerde blog onderwerpen. Ik ga verder met het intikken van mijn zoekopdracht:

Blog onderwerpen: SEO

Daar verschijnt ‘gezonde voeding’. Maar ook andere interessante zoekopdrachten. Gezonde vetten, gezonde vullende lunch, gezonde vleeswaren: allemaal thema’s waar ik niet direct aan dacht, maar waar dus wel op wordt gezocht. Ik tik verder:

Bloggen hoe begin je: SEO-tips

Gezonde voeding is nu mijn basis zoekopdracht. Daaronder verschijnen weer diverse daaraan gerelateerde termen waar mensen in Google op zoeken. En wederom zie ik een heleboel interessante thema’s waar ik over zou kunnen bloggen.

2. Maak een lijstje met 10-15 blog onderwerpen en maak keuzes

Je hebt nu ongetwijfeld een flinke lijst met mogelijke blog onderwerpen voor je neus liggen. Breng deze terug tot 10-15. Als je maandelijks wilt bloggen – dat is een prima frequentie – heb je nu voldoende onderwerpen om over te bloggen voor een jaar. Zoek nu uit hoeveel potentie jouw blog onderwerpen hebben. Maak hiervoor weer gebruik van de SEO-tool. Analyseer het zoekvolume en vergelijk verschillende zoektermen met elkaar die op elkaar lijken. Daarvoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Google Trends. Prioriteer aan de hand van deze resultaten de blogonderwerpen op je lijstje en schrap eventueel onderwerpen.

3. Bepaal voor wie je je blog schrijft

Houd in gedachten voor wie je schrijft. De persoon waar je voor blogt bepaalt welke tone-of-voice én inhoud je kiest. Wanneer je bijvoorbeeld een blog schrijft over SEO voor ondernemers die hier nog nooit mee iets hebben gedaan, dan kies je voor een andere tone-of-voice en inhoud dan wanneer je schrijft voor online marketeers die op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen ten aanzien van SEO.

Ook interessant voor jou: Persona maken: hoe ook jij alles over je doelgroep te weten komt.

4. Bloggen maar: maak gebruik van een standaard opzet voor je blog

Dan kun je nu gaan schrijven! Maar… hoe begin je? Een format voor je blog geeft je houvast. Het dwingt je in een bepaalde structuur en het maakt je je blog veel sneller schrijft dan wanneer je niet voor een vast format kiest. Een format dat ik graag gebruik:

Titel

Je titel moet duidelijk, kort en pakkend zijn. Zorg ervoor dat je titel je belangrijkste zoekwoord(en) bevat. Een goede titel is prikkelend en duidelijk: je omschrijft in één zin welk voordeel de lezer kan halen uit het lezen van jouw blog.

Inleiding

Je inleiding is kort en omschrijft – iets uitgebreider dan de titel – wat jouw lezer uit het lezen van je blog haalt. Dit kun je doen door het probleem te omschrijven waar je lezer mee zit en hoe jij dit op gaat lossen.

Kern

In de kern van je blog werk je de oplossing uit. Dit doe je in korte zinnen. Vermijd ingewikkelde woorden en vakjargon (tenzij je voor professionals uit een bepaalde branche of niche schrijft, uiteraard). Maak gebruik van duidelijke tussenkopjes; zo leid je de lezer door je tekst. Probeer in diverse tussenkopjes je belangrijkste zoekwoord(en) terug te laten komen. Maak gebruik van witruimtes tussen alinea’s en voeg afbeeldingen toe om je tekst te ‘breken’.

Tip: maak gebruik van lijstjes. We zijn allemaal dol op lijstje. Dat leest makkelijk en maakt je tekst scanbaar. Zeker voor de lezers die jouw blog op hun smartphone lezen, geen overbodige luxe.

Slot

In de laatste alinea sluit je je blog af. Eindig met een korte samenvatting of conclusie. Bied je een dienst of product aan die de lezer van je blog verder kunnen helpen, dan kun je deze hier vermelden. Doe dat niet in de inhoud van je blog. De waarde die je weggeeft in je blog mag echt niet commercieel zijn. De lezer van je blog moet geholpen zijn met de inhoud van je blog; óók als deze je diensten of producten niet afneemt. Denk even na over je hoe het zelf vindt als je denkt interessante informatie over een onderwerp te lezen en er na 10 regels achter komt dat het gewoon een ordinair verkooppraatje is.

Wees niet bang dat je teveel gratis waarde weggeeft. Met bloggen deel je kennis en zo bouw je een expertstatus en bekendheid op. Als je dat goed doet, kom en blijf je op het netvlies van mensen. Die opdrachten en aankopen komen vervolgens echt wel. Zo werkt het in de praktijk voor mij ook. Daar schreef ik al eens wat over in een andere blog: Vijf redenen waarom bloggen een slimme keuze is.

5. Laat je blogtekst even rusten en schaaf bij

Als ik mijn tekst geschreven heb, laat ik deze altijd even ‘rusten’. Ofwel: ik lees er de volgende dag nog een keer doorheen. Ik verbeter mijn blogs dan altijd. Ik schrap overbodige zinnen. Formuleer zinnen net iets anders. Haal er taalfoutjes uit.

6. Laat iemand meelezen

Iedereen heeft blinde vlekken. Laat daarom iemand meelezen uit je doelgroep. Dat doe ik ook. Altijd. En (bijna) altijd komen er punten uit waar ik iets mee moet. Die feedback verwerk ik en dan zet ik er een punt achter. Tijd voor de laatste stap…

7. Publiceren die blog!

Dan is het nu tijd om die blog van je te publiceren! Dat doe je natuurlijk op je website. En je deelt deze via je kanalen: je socials en je e-mail nieuwsbrief bijvoorbeeld. Het liefste wil je uiteraard dat je blog goed vindbaar is in Google. Dat is gratis. Het levert je traffic naar je website op. Het is goed voor je status als expert. En bovendien heb je er jaren profijt van. Maak dus tijd vrij voor bovenstaande stappen. Zorg dat je weet wat jouw (potentiële) klant bezighoudt en geef het beste antwoord op die vraag in jouw blog. Verdiep je in SEO, doe zoekwoordenonderzoek en, het allerbelangrijkste: ga gewoon aan de slag!

Niets dat jou nog tegenhoudt om een killer van een blog te schrijven. Je zult zien dat het makkelijker is dan je denkt. En enorm leuk om te doen. Succes!

Iemand nodig die met je meeleest? Stuur me gerust een mailtje of klik op onderstaande button ‘Stel een vraag’. Ik kijk graag even met je mee.

Stel je vraag

Bloggen: 7 tips waarmee je direct aan de slag kunt

Bloggen tips blog onderwerpen