In de wereld van de contentmarketing vliegen trends en ontwikkelingen je om de oren. Ieder zichzelf respecterend marketingplatform deelt jaarlijks een overzicht van alle verwachte contentmarketing trends. En blikt nog even terug op trends die het een jaar eerder aankondigde: zijn de voorspellingen uitgekomen en wat kunnen we daar van leren?
Ik volg nogal wat marketingplatforms en -blogs en lees alle artikelen met contentmarketing trends aandachtig door. Wat me opvalt? Dat de trends eigenlijk helemaal niet zo trendy zijn. De middelen die je in kunt zetten binnen je contentstrategie veranderen. De maatschappij verandert. Maar contentmarketing eigenlijk niet. In de basis, bedoel ik dan. Een paar voorbeelden om te illustreren wat ik bedoel.
Contentmarketing trend 1: Greenwashing: not done in 2021
Een trend die werd aangekondigd in 2021: greenwashing. Ofwel: niet eerlijk en niet oprecht zijn in het verhaal dat je vertelt. Dat zou in 2021 echt niet meer kunnen. Bijvoorbeeld als organisatie met antiracisme-slogans strooien, maar nog wel volop ruimte hebben voor Zwarte Piet (Amazon maakte deze uitglijder in 2020).
Maar is dit nu echt een typische 2021-trend? Wat mij betreft niet. Eerlijk zijn in je communicatie en oprecht in de relatie is iets wat je als bedrijf altijd moet doen. Vroeger, nu en in de toekomst. Geen contentmarketing trend, dus. Hoe je eerlijk en oprecht bent in je communicatie? Door dicht bij jezelf te blijven. Dat doe je door te weten waar je voor staat als organisatie of merk. En deze waarden uitgangspunt te laten zijn voor je verhaal.
Tip: aan de slag met het maken van een persona? Lees ‘Een persona maken in 5 stappen [met gratis template]’ en ga er vandaag nog mee aan de slag.
Contentmarketing trend 2: De hetze tegen de persona
Ook een contentmarketing trend: de hetze tegen het maken van een (buyer) persona. Het zou ‘niet meer genoeg zijn, anno 2022’. Er is méér nodig. Namelijk: écht en regelmatig contact met je klant zodat je weet wat er speelt in de markt in daarop in kunt spelen. Juist! Dat is precies waarom je een persona maakt. Als je een persona goed maakt, baseer je deze onder andere op gesprekken met je klanten. En als je persona klaar is? Dan hang je hem op en gebruik je hem de komende 10 jaar als basis voor al je communicatie.
Oh wacht even, toch niet. Want de maatschappij verandert. De behoefte en uitdagingen van je klanten ook. Dus blijf je altijd in gesprek met je klanten. Je belt klanten, organiseert klantdagen of gaat bij je klanten op de koffie. Op basis van die gesprekken – en aanvullende data – houd je je persona up-to-date. Persoonlijk contact met je klant een contentmarketing trend? Nope. Gewoon iets wat ik iedere ondernemer zou moeten doen. Nu, de rest van deze eeuw en daarna.
Contentmarketing trend 3: Nieuwe kanalen en technieken: mis de boot niet
TikTok, artificiële intelligentie (AI), en virtual reality (VR): de nieuwe kanalen en middelen vliegen je om de oren. Overal moet je zijn. Alles moet je proberen. Mis de contentmarketing trend niet! Want dat is de doodsteek voor je contentstrategie. Is dat zo? Moet je altijd met alle nieuwe kanalen, middelen en technieken mee?
Mijn mening: nee. Als je de vorige ‘trend’ ter harte hebt genomen, ken je de behoefte van je (potentiële) klant en de wereld waarin deze zich begeeft. Aan de hand daarvan kies je je kanalen. Contentmarketing trend? De kanalen of technieken op zich, daar kan ik nog inkomen. Maar ten diepste gaat het natuurlijk gewoon om daar zijn waar je (potentiële) klant is. En dat is geen trend, maar een basis-onderdeel van een contentstrategie.
Contentmarketing trend 4: Contentmarketing gaat verder dan je online kanalen
Eens, eens, eens! Dit is geen contentmarketing trend maar een feit én iets wat door veel (content)marketeers en ondernemers vergeten wordt. In een tijd waarin data key is, kom je snel in de verleiding om alleen online kanalen in te zetten voor het vertellen van je boodschap. Maar er zijn nog zoveel meer middelen die jouw verhaal kunnen vertellen. Van magazines tot offline advertising en, heel simpel, gewoon jouw eigen medewerkers en klanten. Zijn zij enthousiast over jouw merk of organisatie? Dan vertellen ze dat door. En er gaat niets boven de ‘good old’ mond-tot-mond-reclame.
Trends in contentmarketing: ze komen en gaan. Dat is een trend op zich. Het is als organisatie slim om de ontwikkelingen te volgen. Maar laat je er niet gek door maken. Blijf dicht bij jezelf en ken je klant. Dan weet je welk verhaal je moet vertellen, op welk moment én via welke kanalen.
Tip: zelf een contentstrategie optuigen? Hoe je dat doet, lees je in ‘In 7 stappen naar een contentstrategie die werkt.’