Hoe werf je personeel in een overspannen markt? Hoe val je op tussen de rest? De verleiding om meteen in de uitvoering te springen en creatieve vacatures met spetterende kleuren te verwerken in een kekke social media campagne, is groot. Niet doen! Breng je eerst de basis op orde. Hoe je dat doet? Ik help je met deze vijf tips op weg.
1. Jij als werkgever
Een betere wereld begint bij jezelf. Een goed plan voor je arbeidsmarktcommunicatie ook. Dus start met een kijkje in de spiegel. En wees eerlijk over wat je ziet. Wie ben je als werkgever? Waar sta je voor? Waarom zou een nieuwe medewerker bij jou moeten komen werken? En: ben je de werkgever die je wilt zijn? Of zijn er nog stappen te zetten?
2. Ga in gesprek met je medewerkers: wie ben je volgens hen?
Niemand die beter kan vertellen wie je bent als werkgever dan je eigen werknemers. Dus wil je serieus werk maken van het werven van personeel? Dan laat je jouw personeel aan het woord. De ervaring leert dat het geen slecht idee is om dit onderdeel uit te besteden. Tegenover een externe partij – en met de wetenschap dat antwoorden anoniem worden verwerkt – zijn mensen vaak eerlijker. Ga je toch zelf met interviews aan de slag? Vraag dan vooral goed door. Geeft iemand bijvoorbeeld aan dat de bedrijfscultuur informeel is, vraag dan waar dat uit blijkt. Ofwel: stel veel ‘waarom-vragen’.
3. Jouw ideale medewerker in beeld
Het interne deel staat. Tijd om naar buiten te gaan: de plek waar je uiteindelijk jouw personeel gaat werven. Ga met jouw ideale nieuwe medewerker in gesprek. Waarom zou hij/zij overstappen naar een nieuwe werkgever? Welke factoren spelen een belangrijke rol bij de keuze voor een nieuwe baan? Op welke socials is hij/zij te vinden? (ofwel: waar moet je aanwezig zijn met je vacatures om je nieuwe personeel te werven).
Wil je alles wat uit deze fase komt zo verwerken dat het je echt verder helpt? Maak dan een persona van je nieuwe medewerker. Zo heb je in één oogopslag duidelijk tegen wie je praat, welke uitdagingen en behoeften je nieuwe medewerker heeft – en waar jij als werkgever dus het verschil kunt maken – en weet je op welke kanalen je je verhaal moet vertellen.
4. Je werkgeversverhaal
Zo! Nu heb je alle ingrediënten verzameld voor het schrijven van je werkgeversverhaal. Dit verhaal gebruik je o.a. als basis voor je vacatureteksten, je werken-bij-pagina (of website) en de teksten voor je social campagne (als je besluit die te voeren).
5. De uitvoering
En dan is het nu tijd voor die creatieve vacatureteksten, kekke plaatjes en flashy kleurtjes, Als uit bovenstaande stappen blijkt dat dit bij jouw ideale medewerker past, dan. Het zou zomaar eens zo kunnen zijn dat al dat getoeter en geblaas helemaal niet de manier is voor jou om nieuw personeel te werven…
Dus, lang verhaal kort en verwerkt in een plaatje:
- Start met de basis voordat je in de uitvoerende modus schiet: kijk eerst naar jezelf (linkerzijde van het plaatje)
- Maak kennis met je ideale nieuwe medewerker
(rechterzijde van het plaatje) - En ontdek zo het magische midden: jouw werkgeversverhaal zo geschreven en gepresenteerd dat het naadloos aansluit op de behoefte van jouw ideale nieuwe medewerker
Succes met het werven van jouw nieuwe personeel! En heb je vragen over bovenstaande tips? Stel ze gerust via de onderstaande knop.